Bu yıl kurban kesilmese olur mu ?

Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.
anasayfa anasayfa ara giris kayit
   > İSLAMİ BİLGİLER (Bilgi Platformu) > İslami Bilgiler ve Konular > Kurban > Bu yıl kurban kesilmese olur mu ?
Kullanıcı Adı: Beni Hatirla?
Şifre:

   > İSLAMİ BİLGİLER (Bilgi Platformu) > İslami Bilgiler ve Konular > Kurban > Bu yıl kurban kesilmese olur mu ?
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Bu Konuyu Gönder  |  Yazdır  
Gönderen Konu: Bu yıl kurban kesilmese olur mu ?  (Okunma Sayısı 8832 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
maxpayna
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 5128



WWW
« : 17 Ekim 2010, 12:55:15 ÖS 12 »



Bu yıl kurban kesilmese olur mu ?

Diyanet İşleri Başkanı'nın, “Canlı hayvan stoğunda tehlike görürsem, 'Bu yıl kurban kesilmeyebilir' derim” sözü tartışmanın fitili ateşledi. İlahiyatçılar ikiye bölündü: Hayvan stoğu düşmesin diye kurban kesmesek olur mu?

Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu’nun, “Eğer canlı hayvan stoğunda bir tehlike görürsem, ‘Bu yıl kurban kesilmeyebilir’ derim” açıklaması ilahiyat dünyasını ikiye böldü.

Bazı uzmanlar, “Önemli olan ibadettir. Ne olursa olsun kurban kesilmeli” dedi, kimi de, “Stok yoksa kurban kesilmemeli, başka bir ibadet yapılmalı” diye Bardakoğlu’na destek verdi.

Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı’nın, Türkiye’deki kırmızı et açığını gidermek için yurt dışından canlı hayvan ithalatı seçeneğini devreye sokmasının ardından bir adım da Diyanet İşleri Başkanlığı’ndan geldi.

Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu, bu yıl kesilecek hayvanların, Türkiye’nin canlı hayvan rezervini tehlikeye sokabileceği yönünde oluşan endişeler üzerine şok bir çalışma başlattı.

BARDAKOĞLU'NUN AÇIKLAMASI

Yardımcılarına, devletin yetkili kurumlarıyla irtibata geçerek canlı hayvan stoğu ile ile ilgili veri toplanması talimatını veren Bardakoğlu, “Eğer bu yıl kurban edilecek hayvanların, canlı hayvan stoğunu olumsuz şekilde etkileyeceği sonucu ortaya çıkarsa, biz de bu konuda fikrimizi söyleriz. Bir tehlike görürsem ‘Bu yıl kurban kesilmeyebilir’ derim.” dedi.

DİYANETİN BU KONUDAKİ AÇIKLAMASI ÖNÜMÜDEKİ HAFTA

Bardakoğlu, şu görüşleri öne sürdü: “Kimileri ‘Kesilmesinde bir sakınca yok’ diyor, kimileri de ‘Kesmeyelim’ diyor. Tüm kesimlerin değerlendirmelerini alacağız. Gelen bilgiler ve onlarla yapacağımız değerlendirmeler sonucunda bir karara varacağız. Önümüzdeki hafta detaylı bir açıklamada yapmayı planlıyoruz. Kıtlık, doğal afetler ve benzer gelişmelere bağlı olarak kurban kesiminden vazgeçilebilmesinin dinen bir sakıncası olmayacağı vurgusu yaparız. Ancak, hiçbir olumsuz gelişme olmaması halinde dahi, özellikle dişi hayvanların kurban edilmemesi gerekir. Kısır olduğu kesin olanlar dışında dişilerin kurban edilmesi doğru olmaz”

BARDAKOĞLU'NA DESTEK VERENLER

Döviz sıkıntısında da hac olmaz


Prof. Dr. Cemal Sofuoğlu (Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi): Bir ülkede çok fazla hayvan yoksa kurban kesilmemesi görüşündeyim. Bu konuda Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Bardakoğlu’nun yaptığı açıklamaya tamamen katılıyorum ve anlayışla karşılıyorum. Ülke ekonomisi iyi değilse yapılacak bir şey yok. Aynı şekilde döviz sıkıntısı olduğunda da hac ibadeti yerine getirememek de olabilir. Hayvan ithal ederek kurban kesmek pahalı olur ve gerek yok, bu sene böyle geçer. Bu bayram kurban hem pahalı olduğu için hem de az olduğu için ben de kurban kesmeyeceğim.

Şartlar uygun değilse kesilmez


Prof. Dr. Saim Yeprem (Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu Üyesi):
“Bu bir ibadet. İbadetlerin yapılması da şartların uygunluğuna bağlıdır. Namaz için bile bu geçerlidir. Kurbanla ilgili olumsuz şartların geçerli olup olmadığı resmi mercilerden kesin bilgi verilirse düşünülebilir. Gücü yeten keser gücü yetmeyen kesemez. Allah gücünüz yetmezse evinizi tarlanızı satın kurban kesin demiyor ki.”

Başka ibadet de yapılabilir

Prof. Dr. Fahri Kayadibi (İÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi): İbadetin yerine getirilmesi gerekiyor, fakat zaruret doğduğu takdirde dinde zorlama olmaz. Eğer kesilecek hayvan yeterli sayıdaysa kesilmelidir. Fakat yeterince hayvan yoksa vatandaşlar başka yollardan ibadetlerini yerine getirmelidir. Tarım ve hayvancılık ülkesinde kurban bulamayacak duruma gelmekten utanıyorum. Bir Müslümanın kurban kesememesi beni çok incitiyor. Böyle bir şey olamaz.

Kâr-zarar hesabı yapmalıyız

Prof. Dr. Emrullah Yüksel (İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Eski Dekanı): Bir Müslüman ‘kurban kesmek dini vecibedir, bunu kimse engelleyemez’ derse hissi davranmış olur. Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaptığı inceleme sonucunda bir karara varılırsa daha bilimsel olur. Milletin faydasına olacak araştırmalarla mevcut durumun tespit edilmesi lazım. Canlı hayvan rezervi, kesimlerin oranlarına göre ne getirir ne götürür belirlenmesi gerekiyor. Ülke olarak, körü körüne değil de kar zarar hesabı yapılarak hareket edersek geleceğimizi de düşünmüş oluruz.

KESİLMEYEBİLİR GÖRÜŞÜNE KARŞI ÇIKANLAR

Ne olursa olsun kesilmeli


Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır (İÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi):
Kurbanın azlığı çokluğu bunlar geçici şeyler. Her sene olduğu gibi elbette bu sene de kurban kesilecektir. İmkanı olan Müslümanlar bu sene de kurbanlarını kesmeli, kurban ibadetinin yerine bağış ibadeti yapılamaz, yemek yerine çay içmek gibi bir şey, bunlar birbirinden çok farklı şeyler. Hayvanın az olması önemli değil olduğu kadarı bayramda kesilmesi gerekir. Bunun ileride daha büyük bir et sıkıntısına dönüşeceğini sanmıyorum. Ne olursa olsun bu ibadet yerine getirilmeli.

İbrahim bile oğlunu feda etti

Prof. Dr. Mehmet Zeki Duman (Erciyes Üniversitesi (ERÜ) İlahiyat Fakültesi Dekanı): “Bu yıl kurbanlıkların pahalı olacağı veya hayvan sayısının az olduğu söyleniyor. Ancak, kurban fedakarlık gerektiren bir ibadettir. İnsanlar, Hz. İbrahim’in bu fedakarlık için oğlunu kurban etmek istemesini unutmamalıdır. İmkanı olan bu fedakarlık için kurban keser. Eğer büyükbaş hayvan pahalı ise küçükbaş hayvan tercih edilebilir. Ya da büyükbaş hayvan kesiminde hisse sayısı yediyi geçmemek şartıyla artırılabilir. Önemli olan ibadetin Allah rızası için yerine getirilmesidir.”

Çiftlik sahipleri ile ziraatçi dernekleri de bölündü

Hayvan sayısı düştü


İbrahim Yetkin (Türkiye Ziraatçılar Derneği Genel Başkanı): Bu sene kurban kesilmemeli. Türkiye’de hayvan varlığında sorunlar var, küçük ve büyükbaş hayvan sayımız az olduğu için et ihtiyacında sorun teşkil ediyor. Maalesef önümüzdeki bayramda, geçtiğimiz yıl kadar büyük rakamlara ulaşılabilecek hayvan kesimi yapılamaz. İleride yaşanılacak sıkıntılara neden olmamak için vatandaşın kurban kesimi yerine ilgili kurumlara bağış yapması daha iyi olur.

Kurbanda sıkıntı yok

Mehmet Şahbaz (Şahbazlar A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı-Besi çiftliği sahibi): “Erkek kurbanlık kesmede problem yok. Türkiye ilk defa kurban bayramı yaşamayacak. Herkes aylar öncesinden hazırlandı. Kurbanlık sıkıntısı yok, sadece fiyat pahalılığı var. Yurt dışından gelecek kurbanlıklarda deli dana hastalığı riski olabilir. Her ülkenin kendi has hayvansal hastalığı var. Biz de şap var. Avrupa’da deli dana var. Sıkı kontrol yapılamazsa ülke olarak hem deli dana hem de şapla uğraşırız.”

GEÇEN YIL 600 BİN BÜYÜKBAŞ 2.5 MİLYON KÜÇÜKBAŞ KESİLMİŞTİ

Geçtiğimiz yıl kurban bayramında 600 bin büyükbaş, 2.5 milyon da küçükbaş hayvan kesilmişti.

Bu yıl kurban Türkiye’de 400 TL, Sudan’da 100 dolar

Fiyatların Türkiye’de yüksek olması yardım kuruluşlarını farklı seçenekler hazırlamaya yöneltti:

Kimse Yok Mu Derneği: Türkiye: 400 TL. Sudan: 100 dolar, Pakistan: 140 dolar, Filistin: 420 dolar.

Yardımeli Derneği: Filistin, Bosna, Irak, Türkiye, Balkanlar ve Filistin Mülteci Kamplarında: 435 TL. Diğer tüm bölge ve ülkelerde kesilecek kurban bedeli 225 TL.

Cansuyu Derneği: Türkiye 450 TL. Pakistan, Asya ve Afrika’da 200 TL. Çeçen kamplarında 250 TL, Filistin ve Balkanlar’da 350 TL. Gazze’de 500 TL.

Deniz Feneri Derneği: Yurt içi 380 TL, yurt dışı 250 TL

İ.H.H: Hem Türkiye hem de yurt dışı için 300 TL.

KAYNAK
Logged
maxpayna
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 5128



WWW
« Yanıtla #1 : 17 Ekim 2010, 12:56:23 ÖS 12 »




pekiyi kurban ibadetinin dini hükmü nedir ? farz-vacip- sünnet- müstehap .... Huh?





Logged
LA tahzen
Daimi Üye
**
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 63



« Yanıtla #2 : 19 Ekim 2010, 09:00:08 ÖS 21 »




pekiyi kurban ibadetinin dini hükmü nedir ? farz-vacip- sünnet- müstehap .... Huh?


Fakihler kurban kesmenin hükmü hakkında farklı görüşlere sahiptir:
Ebu Hanife ve talebeleri şehirlerde ikamet eden şehir halkı üzerine her sene bir defa kurban kesmek vaciptir, demişlerdir, Tahâvî ve başkaları Ebu Hanife'nin görüşüne göre vacip, Ebu Yusuf ile Muhammed'in görüşlerine göre sünnet-i müekkede olduğunu zikretmişlerdir.(Tekmiletü Fethi'l-Kadîr, VIII, 67; el-Lübâb, III, 232; Tebyînü'l-Hakâik, VI, 2; el-Bedâyi', V 62.)

Hanefierin dışında kalanlara göre vacip değil, müekket bir sünnettir. (Bİdâyetü'l-Müctehid, 1, 415; el- Kavânînu'l-Fıkhiyye, 186; eş-Şerhu'l-Kebîr, II, 118; Muğni'l Muhtâc, IV, 282 vd.; et-Mühezzeb, I, 237; et-Muğni, VIII, 617; Şerhu'r-Risâle, I, 366.)

Kurban kesmenin vacip oluşuna dair Hanefilerin delili Peygamberin (a.s.m) şu buyruğudur: "Kim genişlik ve imkân bulur da kurban kesmezse, bizim namazgahımıza yaklaşmasın." (Ahmed ve İbni Mace, Ebu Hureyre'den rivayet etmişlerdir. Neylü'l-Evtâr, V, 108.)


Logged
m.ufukalp
Mehmet Ufukalp
ÜYELİĞİ SİLİNDİ
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 423



« Yanıtla #3 : 20 Ekim 2010, 03:37:49 ÖS 15 »

Kurbanın hayvan sayısını azalttığı zannedilir. Halbuki bismil hayvanlar sadece kurban bayramında kesilmiyor ki? Bu hayvanlar her zaman kesilip yenebilmektedir.

Kurban aslında hayvan kıyımını önlemektedir. Bismil hayvanlar kurban haricinde kesilirken yaş boyut sayı sınırı yokken Kurbanda bu vardır.

Kurban, kurbanlık hayvanda yaş, boyut ve sayı sınırı getirmektedir. Böylece yaşından küçük yavru hayvanlara hayat hakkı tanımaktadır. Kurban kesebilmek için de insanlar yavru hayvanları kesememekte büyümesini beklemektedirler.

İslam yavru hayvanların kurban edilmesini yasaklamıştır. Bu islama özgüdür. Başka dinlerde bu yoktur. Hristiyanlıkta kuzular kurban edilmektedir.
Logged
abdulhamit
ALLAH RAHMET EYLESİN
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 2510



« Yanıtla #4 : 20 Ekim 2010, 05:28:46 ÖS 17 »

Alıntı
pekiyi kurban ibadetinin dini hükmü nedir ? farz-vacip- sünnet- müstehap

Alıntı
Ebu Hanife ve talebeleri şehirlerde ikamet eden şehir halkı üzerine her sene bir defa kurban kesmek vaciptir, demişlerdir

Peki vacip olan birşeyin yerine getirilmemesinin hükmü nedir ? Kuran ayetiyle bu sorunun cevabını istiyorum.
Logged
melankolia
Daimi Üye
**
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 76



« Yanıtla #5 : 22 Ekim 2010, 06:40:11 ÖS 18 »

...
Logged

Hayat bir sınavdır,bu hüküm kesin.Secde et ki;
varsın Allah’a sesin.Sanma ki önünde,seçenek çok;
Y
müslümanlardan
Süper Aktif Üye
****
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 1182


« Yanıtla #6 : 22 Ekim 2010, 07:45:01 ÖS 19 »

islam dini ilk insandan ,başlayarak devam eden HÜKÜMLERİ RABBANİ YANİ ALLAH kaynaklı olan dinin adıdır ve her dönemde kurban olayı islam dininin içinde olan ve kulun rabbisine karşı bir,samimiyetinin belirleyicisidir.

Kurban olayını ilk cerayan ettiği ve bize sunulan bilgi [vahiy bilgisi] abil ve kabil arasında olmuş ve samimiyet sınavından KURBANI ile geçemeyen kabil,daha sonra bu kurban mevzuunda kardeşine karşı beslediği HASETTEN karındaşının katili olmuştur,

ve kuraban olayı sadece KEVSER SÜRESİNDEKİ AYETE göre değil İSLAMIN GENELİNE DAYALI VE MUHAMMED RESULULUN[SAV] de her yıl aksatmyarak yaptığı bi KULLUKTUR VE BU KULLUĞUN sadece PARASAL olarak nisabına ulaşan için yapılması gereken bi kullluktur.

ki zaten peygamberi değilde ve peygamberleri değilde,Bİ KAÇ TELEVİZYON MİNBERİ VE DİNİ ALLAH a değilde LAİK KEMALİST REJİME HAS KILAN DİYANETİMİ ÖRNEK ALALIM DEMİ...

Aslında kurban olayında İSMAİL OLMAK VARDIRYA VEYA İBRAHİMİ Bİ DURUŞ.....

kardeşler varsa gücü yeten RABBİSİNE yakinliğinin ve samimiyetinin bi fırsatıdır ama usulunu bilerek  ,ALLAH İÇİN VE ALLAH A GÖRE YAPALIM İNŞAALLAH....
Logged
m.ufukalp
Mehmet Ufukalp
ÜYELİĞİ SİLİNDİ
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 423



« Yanıtla #7 : 25 Ekim 2010, 11:32:50 ÖÖ 11 »

Kurbanın bir çok ferdi, sosyal, psikolojik hikmetleri vardır. Bunlardan birisi de insanın vahşet duygusunun kontrol edilmesi, izale edilmesi, deşarj edilmesidir.

İnsan bünyesinde fücur ve takvayı barındırmaktadır. İslamın hükümleri fücuru terbiye edip takvayı kuşanmayı sağlar.

İnsandaki vahşet duygusuda imtihan gereği insana verilmiş bir duygudur. Bu duygu islami emirlerle terbiye edilmedi mi insan vahşet sergileyen bir canavara dönüşür.

Kabilin kurbandan kaçınarak Habili öldürmesi işte bu vahşetin en büyük ve ilk örneğidir.



Logged
melankolia
Daimi Üye
**
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 76



« Yanıtla #8 : 25 Ekim 2010, 02:26:19 ÖS 14 »

Kurban kesmemek insanı canavarlaştırmaz. Canavar insan zaten kurban kessin kesmesin o vahşet duygusunu içinde barındırdığından dolayı bunu dışa vurma ihtiyacı duyar. Nitekim geçtğimizz sene gördük bunu.
Adamın biri almış eline bıçağı kaçmaya çalışan hayvanın dizlerini kesiyo. e Tabi hayvan da can havliyle kaçmaya çalışıyo ama nafile. Dizlerinin üzerine düşüyo. Adam kendinden emin. İstediğini yaptı. Ama acaba farkındamıdır ki vahşet duygusunu bu şekilde tatmin ettiğinin?? Hiç sanmıyorum.
 Bu nedenle kurbanı insanın vahşet duygusuyla değilde minnet, şükür gibi duygularla kesmesi gerekir. Ki zaten canavarlaşmamış her insan da bu niyetle keser.
Kabil Habil meselesine gelince. Kıskançlık ön plandadır. Siz sanıyomusunuz ki Kabilin adağı koyun olmuş olsaydı Habilin kanına girmezdi??
Logged

Hayat bir sınavdır,bu hüküm kesin.Secde et ki;
varsın Allah’a sesin.Sanma ki önünde,seçenek çok;
Y
maxpayna
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 5128



WWW
« Yanıtla #9 : 19 Ekim 2012, 12:53:15 ÖÖ 00 »




pekiyi kurban ibadetinin dini hükmü nedir ? farz-vacip- sünnet- müstehap .... Huh?



hacılar hocalar abiler ablalar
biri bana mutmain olacağım cevap versin.
kuran da nasıl geçiyor peygamber nasıl uyguluyor.

farz mı (zorunlu mu )  sünnet mi  (nafile mi, gönüllü mü )


Logged
ozanca
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 4677



« Yanıtla #10 : 19 Ekim 2012, 08:32:08 ÖÖ 08 »

Yukarıda cevabı verilmiş bilader okumadınmı ?
Bizde vacip , diğerlerinde sünnet ...

Sanki kesmeyeceksinde bahane arıyor gibi duruyorsun ...
Bence hiç bahane arama , açık ol sakin ol ...
"Ben bu sene kesmedim" yahut " ben bu sene kesemedim" diyerek gezebilirsin ortada ...

Bizim toplumumuzda kan ve kancıl işlemler nedense pek muhimsenir ...
Şaman kültüründen aşırdıgımız "kan akıtma, kurban kesme " hala yogun bir kültür olarak damarlarımızda ...
Pek severiz böyle şeyleri, o yuzden kurban bizim toplumumuzda - birazda etcilliğimizden ve eti ucuza getirmemizdende kaynaklanıyor- değerinin çok üstünde ilgi görüyor ....
O yüzden toplumda birilerinin "ben bu sene kesmedim" diye gezinmesi gerektigini düşünmüşümdür hep ...
Veya diyanetin bu sene hayvan yok kesmesekde olur, veya bu sene çok kış kesmeyin demesini isterim dogrusu ...
Logged

Not font kurbaa
maxpayna
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 5128



WWW
« Yanıtla #11 : 19 Ekim 2012, 10:57:15 ÖÖ 10 »

Alıntı
ozanca
Yukarıda cevabı verilmiş bilader okumadınmı ?
Bizde vacip , diğerlerinde sünnet ...

okudum da tatmin olmadım. bilirsin önce kurandan kaynak-delil isterim.
ayrıca ya farz de ya sünnet de vacip ne . aralarda terim söyleme bana kesmiyor beni....
abdülaziz kesersen farz olur kesmezsen farz olmaz gibi bişey sallamış enişte epey kızmış ona  Cheesy
bir şey ya farzdır(zorunludur) ya sünnettir(nafile-gönüllüdür) ama hangisi ?



Alıntı
ozanca
Sanki kesmeyeceksinde bahane arıyor gibi duruyorsun ...
Bence hiç bahane arama , açık ol sakin ol ...
"Ben bu sene kesmedim" yahut " ben bu sene kesemedim" diyerek gezebilirsin ortada ...

yok canım nerden çıkarıyorsun  Cheesy
ben her sene bizzat kendi ellerimle 3 deve 2 tosun 1 koyun keserim hiç sektirmem  Cool


neyse eğleme beni camları silecem bayram temizliğine başlayayım...  Cool
Logged
ozanca
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 4677



« Yanıtla #12 : 19 Ekim 2012, 11:05:28 ÖÖ 11 »

Gönüllü bilader gönüllü ...
Şimdi ikna oldunmu ?
Logged

Not font kurbaa
maxpayna
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 5128



WWW
« Yanıtla #13 : 19 Ekim 2012, 11:11:59 ÖÖ 11 »

Gönüllü bilader gönüllü ...
Şimdi ikna oldunmu ?

sünnet diyon yani. yok olmadım. kuranda bisürü ayet var onları napacaz.
pekiyi kurandaki kurban ayetleri ne diyor ?
misal kevser suresin  "...rabbin için kurban kes..." diyor. bu bir emir mi (farza mı işaret)
emir ise sadece peygambere mi farz kılmış (gece namazının sadece peygambere farz olup ümmete sünnet olması gibi)
yoksa rabbin için kurban kes derken hepimize mi sesleniyor. peygamber her sene kurban bayramında (hep de hacc mevsimine denk geliyor niyeyse)  Cheesy kurban kesmişmidir yoksa başka zamanlar kesmişmidir. ya da kesmediği yıllar olmuşmudur o mudur bu mudur şu mudur. tavuk kessem olur mudur ? tavuğa kaç hisse düşer ki ?
Logged
ozanca
Genel Yönetici
*
Offline Offline

Mesaj Sayısı: 4677



« Yanıtla #14 : 19 Ekim 2012, 11:15:22 ÖÖ 11 »

Sen kurban kesmezden evvel , bence bir fırın kitap oku ...
Sordugun soruların cevabını nerde oldugunu gayet iyi biliyorsun ...
Hani meşhur deyimle , soru sormak içinmi soru soruyorsun hı ?
Yetmedi , senin kitabın sana benimki bana ...
Logged

Not font kurbaa
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Bu Konuyu Gönder  |  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines
Bu Sayfa 0.443 Saniyede 22 Sorgu ile Oluşturuldu